Kutatóval beszéltem: Neuilinger Ágnes a család és a fogyasztás kapcsolatáról

Neulinger Ágnes, a Marketing és Média Intézet docense, fogyasztói kutatásokat végez, ahol a fogyasztót elsősorban mint egy csoport részét értelmezi. Ilyen például a család, amelynek bizalmi közegében az emberek döntéseket hoznak – a kérdés, hogy hogyan. Ági a családi életciklusokból statisztikai összefüggések segítségével próbál arra következtetni, hogy ennek milyen kihatásai lehetnek a fogyasztás szerkezetére.

Mi a szerepe a család döntéseiben a sajátos rítusoknak, szokásoknak, amelyek mentén szervezi a család az életét? Milyen hatással lehet a család magatartására az, hogy a korszerű technológia lehetővé teszi a távoli családtagok virtuális jelenlétét a rítusok során, tehát például mobil internet segítségével követheti élőben az ausztrál rokon a fiatalok esküvőjét, a karácsonyi vacsorát vagy az esti közös főzést… Egyik kérdés adja a következőt.

A kutatási eredmények hasznosítási területe a tudományos szakterületek tágabb körét öleli fel, mert a fogyasztókat kutató marketingeseken kívül a szervezetelmélettel foglalkozó közgazdászok is keresik az analógiákat a család bizalmi közegében hozott döntések folyamatai, és a munkahelyek bizalmi közegében hozott döntések folyamatai között. A vállalatokkal szélesebb értelemben foglalkozó kutatótársak és gyakorló vállalatvezetők pedig a fogyasztók viselkedését magyarázó tényezőkre mindig éles szemmel figyelnek.

Ági legutóbbi összetettebb kutatásában pályázati pénzből vásárolt fogyasztói magatartásról gyűjtött adatokat, majd ezt a kiterjedt kvantitatív adatbázist statisztikus kollégák segítségével elemezte, a vizsgálati kérdések által megszabott irányok mentén. A statisztikusokon kívül egyre inkább a szociológia és a pszichológia művelőit is bekapcsolja a munkába, az egyes szakterületek közötti szinergiát keresve.

Összességében inspiráló volt az Ágival való beszélgetés, több olyan megoldást vetett be saját szakterületén (adatgyűjtés módja, elemzése, másokkal való együttműködés módja, a kérdésfeltevés aktualitása stb.), ami gondolatébresztő nekem és nyilván sok más kutatótársunknak is.

Kozma Miklós, PhD
Üzleti gazdaságtan tanszék