Személyre szabott befektetési tanácsok egy robot röntgenszemén keresztül?

Rab Árpáddal, az Informatikai Intézet kutatójával, a Budapesti Corvinus Egyetem docensével beszélgettem egy több tanszék és vállalat együttműködésével felépülő kutatási projektről, amely pénzügyi termékek és szolgáltatók automatizált és hitelesített értékelésével foglalkozik személyre szabott befektetési szolgáltatások kialakítása érdekében.

A VKE Dorsum, a NetMedia és a Budapesti Corvinus Egyetem együttműködése
(a VKE 2018) egy nagyobb kutatási projekt (a projekt munkacsoportjainak vezetői Fehér Péter, Trinh Anh Tuan, Puhle Michael és Ződi Zsolt), amelyben Rab Árpád az általa vitt kutatási szállal kapcsolatosan adott nekem interjút. A kihívást a saját szemszögéből abban látja, hogy különféle adatok alapján személyre szabottan lehet majd befektetési ajánlatokat adni egyedi felhasználóknak, mindezt a mesterséges intelligenciával támogatott módon, az érintettek privát szférájának megsértése nélkül. Olyanok számára is hasznos lesz majd a mostani kutatásra épülően a jövőben létrejövő szolgáltatás, akik nem ismerik a befektetések világát. A bankok, pénzügyi közvetítők számára pedig annyiban adhat támpontot a munka eredménye, hogy a megfelelő algoritmusok segítségével kirajzolódik majd, milyen ajánlattal érdemes meglévő és lehetséges ügyfeleiket megkínálniuk. Lényegét tekintve banki nézőpontból az értékesítést, az ügyfelek megtartását célzó projektről van szó.

Kinek-kinek a digitális térben való működése, cselekvései alapján
kérdés, hogy hogyan lehet megmondani, ő milyen üzleti termékek felé fordulna jellemzően pozitívan? Rab Árpád feladata a munkában ezzel, azaz a profilozással kapcsolatos. A hétköznapi emberek sokféleképpen állnak a pénzhez, sokféle viszonyuk lehet hozzá. A kihívás egy ismeretlen emberről megmondani, milyen módon gondolkodik a kérdésről, milyen szolgáltatásokat és hogyan szeret használni eddigi magatartása alapján. A kutatók személyiségtípusokat fognak felállítani a munka első nagyobb fázisában, amelyhez online kérdőív segítségével is gyűjtik majd az adatokat.

Rab Árpád ezt egy társadalomtudományi missziónak tekinti,
amennyiben az emberek digitális viselkedésének feltárása számos nagyobb összefüggés felfedezéséhez vezethet, ami túlmutat a mostani kutatás szűkebb célkitűzésein. Kérdés ugyanis, hogy ki milyen módon létezik a digitális térben, hogyan szeret döntéseket hozni, mennyire érzi valósnak vagy éppen álságosnak a digitális teret, mennyiben vállal felelősséget a digitális térben való lépéseiért. A munka első fontosabb eredményeképpen öt-tízféle személyiségprofilt fognak felállítani a kutatók a pénzügyi viselkedés elemzése alapján. Ezzel kapcsolatosan szoftver fejlesztése, mesterséges intelligencia algoritmusainak fejlesztése is folyik egyben. Később készülni fog egy mobilapplikáció és egy online felület is a termék támogatásához.

A projekt léptéke nagyobb egy klasszikus tanácsadási feladatnál,
amennyiben itt a kutatók azt is megragadják valamilyen módon a profilozás során, akik nem gondolkodnak befektetési döntésen. Lehet, hogy ők végül nem is befektetési ajánlatot, hanem más típusú termékeket, például számlacsomagot, nyugdíjtervet kapnak a banktól. Ráadásul az egyéni felhasználók oldaláról a kutatók víziója szerint egy üzleti asszisztens létrehozására nyílhat lehetőség, aki (ami) a magánszemélyek döntéseit segíti majd, messze túlmutatva egy-egy konkrét bank szolgáltatási ajánlatain. Rab Árpád szerint amúgy is ebbe az irányba mennek a folyamatok korunk fejlett társadalmaiban.

Az eredmények tudományos és társadalmi disszeminációjába
a kutatók a Corvinus Fintech Center partnereit fogják bevonni, ők első kézből fogják megkapni az eredményeket is. Az egyetemi kollégák terve, hogy az üzleti termék kifejlesztése mellett többféle tudományos eredmény is legyen, elsősorban a mesterségesintelligencia-algoritmusok tervezése terén, a digitális profilozás új szintre emelésében, illetve a marketingcélok támogatásában. A jelenleg a projekt keretében együtt dolgozó egyetemi kollégák nem egy cég megrendelésére dolgoznak, hanem valódi közös gondolkodásban vesznek részt, hatnak egymás gondolkodásmódjára, megismerik, inspirálják egymást. Az egyetemen belül a társterületek közötti tudományos párbeszéd új módja kap teret a munka keretében.

Kozma Miklós
Üzleti Gazdaságtan Tanszék