Kutatók fóruma: Országos Gazdaságinformatikai Konferencia

A 2016. évi Országos Gazdaságinformatikai Konferencia Dunaújvárosban volt, és ennek programjából két Corvinusos kollégánk előadását választottam, ami izgalmas felvetéseket tartalmazott.

Fehér Péter és Varga Krisztián az Informatikai Intézet kutatóiként érdekes feladatot vállaltak. A CEMS MIM program keretében hallgatókat vettek rá, hogy vizsgálják meg kiválasztott bankok folyamatait, egy sajátos nézőpontból, a digitális átalakulás lehetőségei szempontjából.

A Design Thinking megközelítés a fogyasztóból indul ki. Ez már nyomban szimpatikus, mert annak még szokjuk a gondolatát, hogy a banki működés során ne a fogyasztó alkalmazkodjon a mindenféle banki szabályokhoz és előírásokhoz, hanem kifejezett törekvés érződjön a banki folyamatok kialakítása során a fogyasztók igényei pontos megértésére, kiszolgálására.

A tettek szintjén arról volt szó, hogy a hallgatók kivonultak hét gödöllői bankfiókba, ahol az interjúk készítése mellett megfigyelték a történéseket, mind a dolgozók, mind az ügyfelek szemszögéből. A főbb problémák azonosítása és a megoldási irányok keresése alapos munkát igényelt az erre szánt egy hét során. Végül a legfontosabb változtatási területnek az offline és online felületek közötti váltást, a bankfiókok szerepének újragondolását és a szolgáltatások személyre szabási lehetőségeinek kialakítását találták.

Nem tudtak ugyanakkor a hallgatók sem fogást találni nyomós problémákon a banki folyamatok egyszerűsítése, a bürokratikus folyamatok csökkentése mint igény mentén, és az online (web, mobilapp, telefon) szolgáltatások ügyfélbarát biztonsági megoldásaira sem tudtak javasolni megvalósítható megoldást.

A dolog tanulsága, hogy egy tudatos innovációs megközelítés szükséges a megoldások kereséséhez. Csodaszernek persze ez sem tekinthető, noha a banki gyakorlati szakemberek számára hasznosítható javaslatokhoz vezetett.

Kozma Miklós, PhD
Üzleti gazdaságtan tanszék