Hernádi Zsolt előadása a Corvinuson

A MOL igazgatótanácsa 2016. október 13-i ülésén fogadta el új, hosszú távú „2030 – Enter Tomorrow” stratégiáját, amit Hernádi Zsolt, a vállalat elnök-vezérigazgatója a Budapesti Corvinus Egyetemen mutatott be a nagyközönségnek.

Hernádi Zsolt a Vezetéstudományi Intézet Változásvezetés című tárgyának meghívott előadójaként először személyes példáján keresztül mutatta be a változások erejét és jelentkezését, s elmondta, hogyan lett az 1980-as években állatorvosi egyetemre készülő fiatalból évtizedekkel később a MOL vezérigazgatója. A környezetünk folyamatosan változik, s ehhez nekünk is alkalmazkodnunk kell – mindez pedig még nehezebb, ha nem egyedüli emberként, hanem multinacionális nagyvállalatként kell megtennünk.

Hernádi Zsolt előadása különösen érdekes volt, hiszen a változásvezetés a vezetéstudomány egyik legizgalmasabb, legösszetettebb és napjainkban is legaktuálisabb területe – s e változások még jelentősebbek, ha az új stratégia az iparág és a vállalat tevékenységének újradefiniálásával jár.

A napjainkban körvonalazódó megatrendek miatt a MOL-nak új stratégiát kellett kidolgoznia. A felgyorsuló technológiai fejlődés és az urbanizációval párhuzamosan változó fogyasztói szokások az egész világ számára új kihívásokat jelentenek. A MOL e trendeket figyelembe véve alkotta meg „2030 – Enter Tomorrow” stratégiáját. Abból az alapfeltevésből indultak ki, hogy bár még mindig a szénhidrogén lesz az alapvető hajtóanyag, a mainál jóval kevesebbet fognak belőle fogyasztani. Éppen ezért új iparágat kerestek, ahol azt fel lehet használni: ez pedig nem más, mint a vegyipar, azon belül is a műanyaggyártás. A váltáshoz hosszú kutatási folyamat szükséges, amiben a kitermelést az új iparágnak megfelelően alakítják át. A MOL ezért 4,5 milliárd dollárt tervez beruházni vegyipari cégekbe a következő 15 évben.
Fontos eleme a stratégiának az is, hogy a vállalat szolgáltatáscentrikussá szeretné tenni benzinkútjait, amelyek kiváló értékesítőhelyként szolgálnak – ezzel nagy változás történt a szervezet felépítésében is: teljesen különválasztották a termelést és a szolgáltatást. A MOL mindezek mellett különböző programokon keresztül továbbra is figyelmet fog fordítani a diákokra és frissdiplomásokra, valamint nagy hangsúlyt fektet a régió vezetőképzésére is, amelynek hiánya Hernádi szerint a közép-európai cégek közös problémája.

Tempora mutantur et nos mutamur in illis – Változnak az idők, s velük változunk mi is.